-
Napiš nám office@pjtherapeutic-speechtools.com
-
Zavolej nám +48 797 171 989
Použití píšťalek a fléten v řečové terapii
(994,12 Kč szt)
Píšťalková terapie poskytuje řadu přínosů. Je určena pro případy deficitu kontroly napětí v oblasti bránice a břicha během dýchání, je základem pro rozvíjení velofaryngeální aktivity a je adresována pro formování odpovídajících hlasových zvuků. Ve spojení s „Hierarchií nápojových brček” je neocenitelnou technikou pro eliminaci mezizubního sigmatismu a redukci nebo odstraňování nadměrné tvorby slin.
Použití píšťalek a fléten v řečové terapii- hierarchické uspořádání
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Protruze rtů / zatažení jazyka (např. s, z, t, dż, ł, č), stupňování intenzity proudu vzduchu;
Upozornění: Nedezinfikujte píšťalky s papírovými díly! Tyto musí být určeny k individuálnímu použití pouze jedním klientem. Nedezinfikujte v myčkách na nádobí a autoklávech, používejte přípravky pro povrchovou a ponornou dezinfekci.
Píšťalková terapie poskytuje řadu přínosů. Je určena pro případy deficitu kontroly napětí v oblasti bránice a břicha během dýchání, je základem pro rozvíjení velofaryngeální aktivity a je adresována pro formování odpovídajících hlasových zvuků. Ve spojení s „Hierarchií nápojových brček” je neocenitelnou technikou pro eliminaci mezizubního sigmatismu a redukci nebo odstraňování nadměrné tvorby slin.
Návrhy k provádění logopedické terapie s využitím sady píšťalek
- Podobně jako u oromotorických cvičení musí být postoj klienta stabilní. Pro některé z nich bude nemožné foukání do píšťalek vsedě. Klienti, kteří nedosáhnout posturální postoj na židli nebo takoví, kteří s tím mají problémy, by měli cvičení začít polohou vleže.
- Nedovolte klientovi cvičit, dokud se neujistíte, že nepoužívá chybné postoje, jako je zatínání zubů, špulení rtů, zvedání ramen.
- Uvědomte účastníkům, že píšťalky jsou terapeutickými pomůckami a neměly by být klienty nebo jejich okolím používány jako hračky. Nepoužívané píšťalky přechovávejte na vymezeném místě.
- Sledujte, aby klient nepoužíval kompenzační mechanismy, jako je zatínání zubů, špulení rtů, zvedání ramen apod.
- Postupujte podle hierarchického pořadí cvičení počínaje píšťalkou 1 po 12, kdy cílem terapie je zpevnit sílu bráničního dýchání k prodlužování ústní výdechové fáze nebo ke kontrole polykání slin.
- Používejte píšťalky k tvorbě hlásek podle připojeného obrázkového schématu. Je-li například cílovým zvukem „š“, začněte od nejnižší úrovně této hlásky, tj. píšťalkou č. 3.
- Kritéria úspěchu: Do každé píšťalky je potřeba foukat 25× v rychlém opakování, s použitím pouze úst a sledováním pohybu břicha a bránice, bez používání kompenzačních aktivit (bez ohledu na věk pacienta).
- Nikdy nepoužívejte dvě píšťalky současně a po dosažení určité etapy (tj. píšťalky), se předchozí úrovni nevracejte.
- Doba trvání proudění vzduchu (fouknutí, fáze výdechu) je v průběhu terapie důležitá a musí být implementována do časového rozsahu programu. Čím déle pacient do píšťalky fouká, tím déle je udržována kontrakce bráničních svalů, napětí rtů a jazyka.
píšťalka č. 1 – libovolná délka trvání NR 5,6,7,8 – 2 sekundy
Č. 2 – 1 sekunda Č. 9 – 2+ sekundy
Č. 3, 4 – 1+ sekundy Č. 10, 11, 12 – 3 sekundy
UPOZORNĚNÍ:
1. Píšťalky s plochým náustkem tvarují uzavření úst pro kontrolu polykání slin a mají vliv na artikulaci fonémů vyžadujících:
- přiblížení rtů
- zatažení dolního rtu
- napětí rtů
2. Píšťalky s kulatým náustkem pomáhají při tvorbě hlásek vyžadujících zaokrouhlení úst, např. samohlásky o, alveolárních (dásňových) souhlásek.
3. Čím silně pacient fouká při napjatých a vyšpulených rtech, tím pevnější je zatažení jazyka.
Diagnóza
Úkolem logopeda je stanovit, kterou z 12 píšťalek je nutno použít pro konkrétního pacienta.
- Začněte s píšťalkou č. 1
- Umístěte špičku náustku na dolním rtu pacienta ve střední části a poučte jej, aby ji nekousal. Mějte na paměti: není to pacient, kdo drží píšťalku.
- Pokyňte k fouknutí do píšťalky. Možné scénáře aktivit:
- Není-li pacient sto fouknout do píšťalky z důvodu absence vůle, pracujte s uvedenou píšťalkou nebo se vraťte k vybrané přípravné fázi (Pre-Hierarchy Horn) – nejsou obsažené v sestavě.
- Není-li pacient sto do píšťalky fouknout, protože nechápe závislosti mezi fouknutím a vytvořením zvuku, vraťte se k foukání mýdlových bublin nebo k jinému druhu cvičení doporučovanou Sárou Rosenfeld Johnsonovou.
- Fouká-li pacient do píšťalky, ale při nesprávném držení těla, soustřeďte se na eliminaci špatných posturálních nebo kompenzačních návyků.
- Fouká-li pacient do píšťalky, ale je to dýchání prsní (horní, ploché), položte mu ruku na břiše v oblasti bránice a při fouknutí ji lehce přitlačte. Pokračujte, dokud pacient techniku nezvládne.
- Fouká-li pacient do píšťalky 25× v rychlém sledu, bez dodatečných pohybů dolní čelisti nebo úst, zahajte cvičení s další píšťalkou v určeném pořadí. S postupným získáváním zkušeností s vedením píšťalkové terapie bude logoped schopen odhadnout, na jaké diagnostické úrovní danou píšťalku použít.
- Cvičení na další úrovní začínáme provádět, zvládne-li pacient bezchybně předchozí úrovně.
- Jednou týdně je nutno kontrolovat pokrok pacienta a zadat domácí úkoly pro následující týden.
Cvičení/domácí úkoly
- Pacient provádí uložená cvičení každý den.
- Umístěte špičku náustku na dolním rtu pacienta ve střední části, ujistěte se, že během pacient během cvičení nepoužívá nesprávné kompenzační pohyby a jeho dech využívá pohyby bránice.
- Pro zajištění správné polohy mluvidel vytáhněte po každém fouknutí píšťalku z úst.
- Úkolem pacienta je 25× fouknout do dané píšťalky v rychlém sledu za sebou.
Pacienti s astmatem a používající píšťalku č. 12 budou mít po každých deseti opakování 30sekundovou přestávku.
- Přejděte k další píšťalce v pořadí a opakujte KROKY od 1 do 4, absolvujte všechna cvičení na každé úrovni.
UPOZORNĚNÍ: Stabilizaci dolní čelisti cvičíme s píšťalkami č. 1 a 2.
Terapii provádějte pomalu – svaly potřebují čas! Mnoho dětí může s tímto programovat pracovat 2–3 roky.